Jättebläckfisk

Jag minns inte när jag använde internet för första gången, men jag tror att det var 1997. Jag hade hört en del om internet, om att man kunde söka på vad som helst och att ALLT fanns där. Första gången jag var ute på internet minns jag att jag började med att titta på sökfältet en stund. Att jag kunde skriva precis vad jag ville och låta datorn leta upp det till mig kändes överväldigande. Vad skulle jag söka på först? Jag behövde inte fundera länge för det kändes helt självklart: jättebläckfisk.

Jag var runt tio år gammal och vanvettigt fascinerad av jättebläckfiskar. På den tiden hade ingen någonsin sett en levande jättebläckfisk i sin naturliga miljö så vi visste extremt lite om dem. Men en sak visste jag: att jättebläckfisken är världens coolaste djur.

Foto: WikimediaVi vet så mycket mer om jättebläckfisken nu än vi gjorde när jag var barn. Vi har bland annat lyckats filma den. Första gången en jättebläckfisk filmades i sin naturliga miljö var 2012. Första fotot togs 2004. Mycket av det vi vet om jättebläckfisken är kaskelotens förtjänst. Kaskeloter finns i djupa hav över hela jorden. I de områden där kaskeloter har märken efter stora sugkoppar har forskare misstänkt att det finns jättebläckfiskar. Flera gånger har kameror skickats ner i djupen och ibland har det gett resultat. Jättebläckfiskar verkar finnas i alla oceaner nära kontinentalbranter. Alltså, inte nära kuster men inte heller mitt ute i havet. Jättebläckfisken lever djupt, uppskattningsvis på mellan 300 och 1000 meters djup. Att den är så stor är ett resultat av så kallad djuphavsgigantism. (I inlägget om jättegråsuggan går jag in lite mer på det.)

Hur stor blir en jättebläckfisk? Det har de lärda tvistat om länge. Jag läste för länge sedan om en stor tand som hittades på undersidan av en båt. Med tanke på tandens storlek måste ägaren ha varit runt 50 meter lång. Det finns flera liknande historier om bläckfiskar som är längre än 20 meter, men ingen av dem är vetenskapligt bekräftad. Den största jättebläckfisk som har hittats var 13 meter lång. För det mesta blir de dock inte längre än 5 meter. Med längd avses avståndet från toppen på bläckfisken till änden på de två långa tentaklerna. Själva manteln (kroppen) blir sällan längre än 2,25 meter.

Även i denna knepiga storleksfråga har kaskeloten hjälpt oss. Det hittas ofta stora mängder bläckfisknäbbar i magen på kaskeloter. Utifrån näbbarnas storlek går det att räkna ut storleken på bläckfisken som näbben kom från. Tack, kaskeloterna!

Ingen har lyckats fotografera eller filma en kamp mellan en jättebläckfisk och en kaskelot, men det finns otaliga tecknade bilder och animationer som visar hur det skulle kunna gå till. Många av dem ger intrycket att det är en ganska jämn kamp. Det är det inte. Kaskeloter äter jättebläckfiskar. Jättebläckfisken kan spjärna emot men har oftast inte mycket till chans. Förutom kaskeloten verkar en vuxen jättebläckfisk inte ha många fiender.

Själv äter jättebläckfisken fiskar och mindre bläckfiskar. Precis som andra tioarmade bläckfiskar har den åtta armar och två längre tentakler. Bläckfisken fångar byten med tentaklerna och drar dem till sin kraftfulla näbb som sitter mellan armarna. På tentaklerna och på armarna sitter sugkoppar som är 2-5 centimeter i diameter. Runt sugkopparna sitter sågtänder som hjälper bläckfisken att hålla fast sitt byte. Jättebläckfisken lever och jagar förmodligen ensam, till skillnad från till exempel humboldtbläckfisken som lever i stim som påminner om vargflockar.

Länge trodde vi att det finns flera arter av jättebläckfiskar. År 2013 upptäckte forskare att DNA-sekvenserna är så lika för jättebläckfiskar världen över att det nog bara finns en art. Forskarna tror att jättebläckfiskens ägg flyter upp till ytan och sprids med havsströmmar över hela jorden. När bläckfisken har vuxit lite simmar den ner i djupet och lever resten av sitt liv där.

Ett stort mysterium är jättebläckfiskens ålder. Av de 700 arter av bläckfiskar vi känner till finns det ingen som lever längre än 3 år. Jättebläckfiskens ägg är runt en millimeter långa. Om jättebläckfisken bara blir ett par år gammal kan den alltså växa upp till 13 meter på denna korta tid. Hur gör den det? Eller är den en ovanligt långlivad bläckfisk? Hur det ligger till får framtida forskning utvisa.

Bild: Wikimedia Det finns många skepparhistorier om stora bläckfiskar som anfaller fartyg. Dessa historier är med allra största sannolikhet en produkt av livlig fantasi. Friska jättebläckfiskar har ingenting vid ytan att göra. Där är för varmt och syrefattigt för att de ska trivas. Det är dock troligt att legender om bläckfiskmonster har hämtat inspiration från verkliga bläckfiskar. Kraken är en nordisk myt. Flera döda jättebläckfiskar har spolats i land i Norge, så att sjöfarare från Norden träffat på en och annan stor bläckfisk verkar inte orimligt.

Enligt den danske biskopen Erik Pontoppidan (1698-1764) misstas Kraken ofta för en ö. Ibland ligger den på botten. Runt den lever många fiskar som livnär sig på dess avföring. Kraken är farlig eftersom det bildas enorma vattenvirvlar när den sänker sig i havet, menar biskopen. Den svenske biskopen Jacob Wallenberg skrev år 1781 att Kraken inte så fasligt stor. Den är faktiskt inte större än bredden på Öland (16 kilometer). Pontoppidans skildring har inspirerat bland annat Jules Verne som skrev om en stor bläckfisk i En världsomsegling under havet.

Den danske zoologen Japetus Steenstrup beskrev jättebläckfisken vetenskapligt år 1857 under namnet Architeuthus. Beskrivningen gjordes utifrån nedskrivna historier och studier av en enda näbb. Steenstrup presenterade även teorin att den så kallade havsmunken, som spolades i land i Danmark år 1546, var en jättebläckfisk. Havsmunken såg ut som en korsning mellan en fisk och en munk. Om du gillar att ha mardrömmar rekommenderar jag att du söker reda på gamla teckningar på den.

Jättebläckfisken är världens längsta bläckfisk och därmed världens längsta blötdjur. Dock brukar kolossbläckfisken räknas som världens största. Den kan bli nästan lika lång som jättebläckfisken men är tyngre och bredare. Jättebläckfiskens ögon är med sina 27 centimeter i diameter världens näst största ögon. Kolossbläckfiskens är större. Trots att kolossbläckfisken är överlägsen jättebläckfisken på vissa punkter kommer jag nog alltid att tycka att jättebläckfisken är bättre. Jag är lite partisk. Jättebläckfisken och jag har ju en historia.

Lämna en kommentar