Europeisk olm

Jag heter Léon och är tio år gammal och jag ska vikariera för Charlotte den här veckan. Jag är väldigt tacksam att få den här möjligheten eftersom marina djur är mitt stora intresse och jag vill bli marinbiolog när jag blir stor. I den här texten ska jag presentera ett stjärtgroddjur som, med lite fantasi, liknar en kinesisk drake. Jag pratar såklart om europeisk olm (proteus anguinus). Den europeiska olmen är starkt utrotningshotad.

Foto: Wibaimages

Den europeiska olmen är grottlevande, blind och saknar pigment. Olmens ögon är täckta av hud. Eftersom att olmen är blind, håller den sig helst till sin lilla skreva eller liknande. Istället för synen, använder olmen andra organ för att orientera sig och känna av föda, exempelvis genom ett elektricitetkänsligt organ. Olmen har korta ben med tre främre tår och två bakre. Den har också två röda gälar som liknar fjädrar. Gälarna blir vanligtvis 22-25 cm men kan i undantagsfall bli upp till 30 cm. En vuxen olm har en vikt på ungefär 17 gram. Olmen lever hela sitt liv i vattnet men inte i något öppet hav eller korallrev, utan olmen lever i sina mysiga små klippskrevor eller undervattensgrottor.

I en studie följde forskare under sju års tid olmars rörelsemönster. Den olm som rörde sig mest under de sju åren, rörde sig 37 meter. Olmen har en livslängd på ca 68 år men man tror att den kan bli över 100 år. I fångenskap blir de upp till tio år gamla. Olmen har inga speciella fiender förutom människor. Vi är olmens största hot för att den är extremt känslig för kvaliteten i vattnet. Föroreningar och aktiviteter som påverkar grottsystemen, där den lever, är de största faktorerna till att den är hotad.

För olmen kan det gå åratal mellan måltiderna. Forskning visar att de inte är så sociala och att de gör nästan ingenting alls. De bekymrar sig inte om att jaga, utan slukar sporadiskt en förbipasserande fisk eller så. En kort sammanfattning om olmar är alltså att de är osociala latmaskar.

År 1956 hittades ett fossil av europeisk olm som fick namnet proteus bavaricus men fyndets taxonomiska status är omstridd. Olmen har en pigmenterad underart som heter proteus anguinus parkelj.

Olmen kan du hitta i södra Slovenien, Bosnien Hercegovina och i västligaste Kroatien men även i norra Italien. Tyvärr är olmen inte särskild vanlig i något av länderna. Vill vi ha kvar djur som nu är utrotningshotade så får vi börja ta större ansvar.

Det här var allt jag hade för den här veckan, om vår söta, konstiga och lite drakliknande salamander.

3 kommentarer

  1. Snyggt! Jag har för mig att jag hörde David Attenborough säga att lokalbefolkningen tidigare var övertygad om att det var just drak-ungar det handlade om.

  2. Daniel

    Spännande läsning. Tack Léon! Hoppas att det går bra med marinbiologin framöver!

  3. cooljay77

    Spännande läsning. Du skriver bra för att vara så ung. Lycka till i framtiden.

Lämna en kommentar